Logo Economo

Noul Cod Rutier 2022

Principalele modificări legislative pe care fiecare şofer trebuie să le cunoască

La începutul anului 2022, Codul Rutier a fost modificat prin OUG nr 1/2022, fiind introduse o serie de măsuri de care fiecare şofer trebuie să ţină cont. Prin urmare, ca să îţi venim în ajutor şi să ne asigurăm că eşti la curent cu ele, am realizat o trecere în revistă a celor mai importante modificări aduse de noul Cod Rutier 2022 de care trebuie să ţii cont atunci când circuli pe drumurile publice din România.

 


 

Înscrie-te acum

Noul Cod Rutier 2022: Principalele modificări legislative pe care fiecare şofer trebuie să le cunoască

La începutul anului 2022, Codul Rutier a fost modificat prin OUG nr 1/2022, fiind introduse o serie de măsuri de care fiecare şofer trebuie să ţină cont. Prin urmare, ca să îţi venim în ajutor şi să ne asigurăm că eşti la curent cu ele, am realizat o trecere în revistă a celor mai importante modificări aduse de noul Cod Rutier 2022 de care trebuie să ţii cont atunci când circuli pe drumurile publice din România.

Noul Cod Rutier 2022 a introdus sancţiuni

Noul Cod Rutier 2022 a introdus sancţiuni pentru comportamentul agresiv la volan

Despre agresivitatea la volan şi în trafic se discută de multă vreme şi, cu siguranţă, nu este doar o problemă a traficului din România. Cu toţii am văzut cel puţin o filmare cu diverse şicane şi conflicte din trafic (dacă nu am fost chiar victime directe ale unor astfel de manifestări).

Agresivitatea este un factor care creşte riscul de accident pe şosele. Conform unor date publicate de Asociaţia Psihologilor din America, şoferii care manifestă un nivel mare de agresivitate la volan au fost implicaţi în de două ori mai multe accidente în simulările de condus. Mai mult, aceştia raportează mai multe evitări „la mustaţă” ale incidentelor din trafic.
 

Din fericire, noul Cod Rutier 2022 a introdus sancţiuni pentru comportamentul agresiv în traficul din România. Comportamentul agresiv este definit printr-o serie de acţiuni, precum: folosirea excesivă a claxonului sau a flash-urilor, schimbarea în forță a benzilor de circulație, intimidarea altor participanți la trafic și ambalarea nejustificată a motorului. Aceste gesturi aduc amenzi din clasa a II-a de sancțiuni, respectiv permis suspendat pentru 30 de zile. Mai mult, dacă în urma lor s-a produs un accident cu pagube materiale, amenzile intră în clasa a III-a de sancțiuni, respectiv un permis suspendat pentru 90 de zile.

Circulaţia pe autostradă, reglementată suplimentar de noul Cod Rutier 2022 

Deşi autostrăzile sunt considerate printre cele mai sigure drumuri, iar regulile de circulaţie pe acestea nu sunt neapărat complicate, ele par să creeze provocări anumitor şoferi, care încalcă regulile de circulaţie şi pun în pericol participanţii la trafic. Astfel, probabil şi ca reacţie la diverse evenimente (cum ar fi, de exemplu, cel din vara anului  2021 când mai mulţi şoferi au întors şi au mers pe contrasens pe autostradă), noul Cod Rutier 2022 reglementează atât mersul pe contrasens, cât şi pe banda de urgenţă. Aşadar, pentru întoarcerea pe autostradă sau mersul pe contrasens şoferii primesc atât o amendă din clasa a IV-a de sancțiuni - 1.305 și 2.900 de lei, cât şi sancțiunea suplimentară de suspendare a dreptului de a conduce timp de 120 de zile.

De asemenea, şoferii care merg pe banda de urgență riscă amenzi mai mari (cuprinse între 1.305 și 2.900 de lei, față de 580 - 725 de lei), iar sancțiunea contravențională complementară privind punctele de penalizare (trei puncte de penalizare) a fost înlocuită cu suspendarea permisului de conducere timp de 90 de zile.

O nouă „limită de viteză” adusă de modificările la Codul Rutier din 2022

Noul Cod Rutier 2022 a adus un nou prag de viteză pentru care se aplică măsura de suspendare a permisului timp de 120 de zile: depășirea cu peste 70 km/h a limitei legale de viteză. Alături de suspendarea permisului pentru această acţiune se aplică și o amendă din clasa a IV-a de sancțiuni. Viteza excesivă este un alt factor care creşte riscul de accidente în trafic, după cum demonstrează multiple studii şi statistici. De exemplu, conform datelor publicate de World Health Organisation - WHO, o creştere a vitezei de deplasare medii conduce atât la creşterea riscului unui accident rutier, cât şi la creşterea gravităţii acestuia: pentru fiecare creştere cu 1% a vitezei medii de deplasare, rezultă o creştere cu 4% a riscului de accident cu victime, respectiv cu 3% a riscului unui accident grav.

Depăşirile neregulamentare, sancţionate mai dur în 2022, conform codului rutier

Conform modificărilor din noul Cod Rutier 2022, pedepsele pentru depăşirile neregulamentare sunt majorate. Astfel, amenda a crescut la 870 - 1.160 de lei (de la 580 - 725 de lei, cât era înainte), iar perioada de suspendare a permisului de conducere a fost mărită la 60 de zile (de la 30 de zile, câte era anterior).

Reamintim că, în caz de depăşire, un şofer are următoarele obligaţii:

1. Să se asigure că şoferii din spatele sau din faţa lui nu au semnalizat începerea unei manevre similare

2. Să se asigure că pot depăşi fătă a pune în pericol sau stânjeni circulaţia din sens opus

3. Să semnalizeze intenţia de efectuare a depăşirii

4. Să păstreze, în timpul depăşitii, o diistanţă laterală suficientă faţă de vehiculul depăşit

5. Să reintre pe banda iniţială după ce a semnalizat şi s-a asigurat că poate face această manevră în siguranţă

 

La rândul său, şoferul depăşit este obligat:

1. Să nu mărească viteza de deplasare

2. Să circule cât mai aproape de marginea din dreapta a părţii carosabile sau a benzii pe care se deplasează

Prin noul Cod Rutier 2022 au crescut şi sancţiunile pentru traversarea căii ferate

Noul Cod Rutier 2022 a majorat și sancțiunea privind traversarea neregulamentară a căilor ferate: suspendarea dreptului de a conduce se mărește la 120 de zile (de la 90 de zile, cât era anterior). Nu uitaţi că la această sancţiune se adaugă şi o amendă din clasa a IV-a de sancțiuni (aşa cum era anterior) – adică între 1.305 lei – 2.900 lei. Deşi „rare” (comparativ cu alte tipuri de incidente), accidentele provocate pe căile ferate au cel mai adesea consecinţe devastatoare şi mortale.

Geamuri curate, obligaţie conform legii

Vizibilitatea în timpul conducerii este esenţială, însă nu întotdeauna şoferii se gândesc la ea. Conform noului Cod Rutier 2022, dacă ai parbrizul, luneta și geamurile laterale murdare, poţi să primeşti o amendă din clasa a III-a (6-8 puncte de amendă - 870 lei – 1.160 lei).

Noul Cod Rutier 2022 elimină suprapunerea perioadelor de suspendare a permisului

Conform celor mai recente modificări la Codul Rutier, a fost eliminată posibilitatea de suprapunere a perioadelor de suspendare a permisului auto. De asemenea, a fost introdusă posibilitatea de a susține la orice serviciu al poliției rutiere testul de verificare a cunoştinţelor regulilor de circulație (care permite reducerea perioadei de suspendare a permisului de conducere).

Imobilizarea maşinii, reglementată şi ea de noul Cod Rutier 2022

Dacă parchezi maşina pe drumul public, trebuie să te asiguri că ai tras frâna de mână şi ai lăsat maşina în viteza 1, prevede noul Cod Rutier 2022. Prevederile stipulează că șoferul unei mașini ce staționează pe un drum public va trebui să se asigure, atunci când pleacă de lângă aceasta, că a acționat frâna de ajutor, a oprit motorul și a cuplat o treaptă de viteză, altfel riscă să fie sancționat.

Cât e punctul de amendă în 2022?

Deşi în general este calculat în funcţie de salariul minim brut pe economie, punctul de amendă a rămas plafonat până în decembrie 2022, la valoarea de 145 de lei. Vă reamintim că există 5 clase de sancțiuni cu puncte de amendă în Codul Rutier, ultima fiind adresată exclusiv persoanelor juridice:

Clasa I: 2-3 puncte de amendă, respectiv 290 lei – 435 lei;

Clasa a II-a: 4-5 puncte de amendă, respectiv 580 lei – 725 lei;

Clasa a III-a: 6-8 puncte de amendă, respectiv 870 lei – 1.160 lei;

Clasa a IV-a: 9-20 de puncte de amendă, respectiv 1.305 lei – 2.900 lei;

Clasa a V-a (pentru persoane juridice): 21-100 de puncte de amendă, respectiv 3.045 lei – 14.500 lei.  

 

Ce amendă primeşti în 2022 dacă circuli fără RCA?

Noul Cod Rutier 2022 nu a adus modificări în ceea ce priveşte sancţionarea şoferilor care circulă fără RCA. La fel ca până acum, în cazul în care maşina ta nu are poliţă RCA valabilă, vei fi sancţionat cu o amendă cuprinsă între 1.000 și 2.000 de lei şi ți se vor reține certificatul de înmatriculare al mașinii și plăcuțele de înmatriculare.

Dincolo de sancţiunile impuse de lege, dacă circuli fără RCA şi eşti vinovat de producerea unui accident, vei achita toate daunele din buzunarul tău. Aici nu vorbim doar de daune materiale, ci şi de daune morale, care pot ajunge la zeci sau chiar sute de mii de euro.

Atenţie! În cazul în care polița ta RCA a expirat cu mai mult de trei luni în urmă, polițiștii pot dispune suspendarea înmatriculării mașinii. Dacă nu prezinți dovada încheierii unei polițe RCA în termen de 30 de zile de la data constatării acestei fapte, mașina ta poate fi radiată din circulație, iar autoritățile ar putea considera autovehiculul bun abandonat, dacă acesta este parcat pe domeniul public, şi l-ar putea confisca.

Nu-ţi lăsa RCA-ul să expire! Calculează acum cel mai bun preţ pentru RCA-ul tău, cu ajutorul calculatorului Sherlook!

Logo Economo
E-mail de contact
info@economo.ro
Telefon asistență
031 005 50 05
Economo.ro - este denumirea comercială a site-ului de intermediere în asigurări, utilități de gaz, energie, comunicații și TV marcă a Aggregation Insurance asistent în brokeraj SRL (AGGI) cu sediul în București, sector 1, Calea Floreasca nr.169A, corp A. Înregistrată la Registrul Comerțului J40/19691/2021 și având cod unic de înregistrare 45207767.

AGGI este înregistrată în Registrul Intermediarilor secundari cu codul RAJ-530881, în calitate de asistent în brokeraj al S.C. SAFETY BROKER DE ASIGURARE S.A având număr de înregistrare la Registrul Comerțului nr. J40/6184/2005, CUI: 17437817, fiind înregistrată în Registrul Brokerilor de Asigurare (registrul Intermediarilor principali) cu codul RBK 293/2005.
SSL encryption logo
Logo Economo

©2024 Economo